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text by Yukiko Yamane

Berlin Issue: Interview with Kostas Murkudis

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1996年のパリコレデビューを機に、90年代ファッションシーンを席巻したコスタス・ムルクディス(Kostas Murkudis)。ヘルムート・ラング(Helmut Lang)の右腕としてご存知の方も多いだろう。コスタスの生み出すガーメントはアートピースのように美しく繊細、シャープでありながら素材使いのユニークさも兼ね備えている。そんな彼のクリエイションはファッションという枠組みを超え、いまもなお現在進行系で展開中だ。丁寧に紡ぎ出される彼のストーリーから、人生の決断と出会いの大切さを強く感じた。気持ちいい秋晴れの下、盟友ヘルムート・ラングとの思い出やアートとファッションの関係性、いま現在について語る。
 
 
After making a debut at the 1996 Paris Collection, Kostas Murkudis swept the 90s fashion scene off its feet. Many also know him as Helmut Lang’s right hand. The garments that Kostas creates are like an art piece, beautiful, delicate and sharp, yet capture the unique combination of textiles. His creations go beyond the framework of fashion, and continue to develop. From his stories that are carefully spun out, there lay the importance of life decisions and new encounters. Under a sunny autumn sky, he talked to us about his ally Helmut Lang and his memories with him, the relationship between art and fashion, and his current situation.
 
 

ーーベルリン自由大学では科学を専攻し、そこからファッションへ方向転換していますが、何かきっかけはあったのでしょうか?
 
 
Kostas「本当は建築や復古王政を学びたかったんだけど、両親がエンジニアだったこともあって最初は科学の道へ進んだよ。2年間勉強した後、残りの人生を考えたときにこれじゃないと思って、本当に進みたい道を選ぶことに決めたんだ。それからグラフィックデザイン、ファッションの試験を受けてどちらも合格、先生や周囲の勧めもあってファッションの道へ。ある意味予想外の流れだったよ」
 
 
ーーヘルムート・ラングの右腕としてアシスタント・デザイナーをされていましたよね。2人の出会いについて教えてください。
 
 
Kostas「ちょうどヘルムートがミュンヘンで1stファッションショーの準備をしていたとき。共通の知り合い繋がりでプライベートディナーに招待されて、初めて出会ったんだ。最初はお互いのことを全く知らなかったけど、このディナーを機に意気投合。それから彼の会社で働かないかと誘われた。白い1枚の紙のように、まだ彼は無名だったよ。お互いベストなタイミングで出会えたね」
 
 
ーーそこから彼の拠点であるウィーンへ移るんですね。
 
 
「当時はルームシェアして一緒に住んでたし、ヘルムートとはとても近い関係だった。朝食を一緒に食べて、スタジオで仕事。夜に少し休憩をとって、そこで食事。大半は僕が料理してた。その後午前2~3時くらいまで仕事をして就寝、こんな感じの日々を過ごしてたんだ。まだ若かったし、彼と一緒に働くのが楽しくてとても夢中になっていたのを覚えてる。週末は一緒にヴィンテージマーケットやフリーマーケットへ、たまに1人でギャラリーへ行ったり、ウィーン郊外を散歩したり。プライベートと仕事ともにユニークな関係で楽しかったし、だから長い間一緒に働けたんだと思う」
 
 

–You studied science at the Freie University of Berlin, and then turned to fashion – Was there an event or motivation for this?

 
Kostas: “I actually wanted to study architecture or restauration, but since my parents were engineers I first pursued science. After studying for 2 years and considering what I would be doing for the rest of my life, I felt like science wasn’t it and decided to choose a career that I genuinely wanted to pursue. From there I took a graphic design exam and a fashion exam and passed both. With recommendations from professors and the people around me, I was able to dive into the path of fashion. In a way, it was an unexpected turn of events.”

 
–I understand you were an assistant designer for Helmut Lang’s as his right man. Tell us about how you two met.

 
Kostas: “It was right when Helmut was preparing for his first fashion show in Munich. I was invited to a private dinner from a mutual friend, and first met him there. At first, we knew absolutely nothing about each other but from that dinner we just clicked. Soon after he asked me if I would work for his company. At the time, he was like a blank sheet of paper, unknown. I believe we met each other at the best time.”

 
–So from there, you relocated to Vienna where he was based.

 
Kostas: “I lived with him in an APARTMENT share at the time, and Helmut was someone very close to me. We would eat breakfast together, then work in the studio. We would take a small break in the evening, and have dinner. I cooked most of the time. After that we would work until 2 or 3 AM, sleep, and repeat it all over again. I was still young, and working with him was so fun that I remember I was completely immersed. On the weekends, we went to vintage markets and flea markets together, or I would sometimes go to galleries alone, or take a walk around the suburbs of Vienna. We had a unique relationship which I enjoyed throughout work and our time off, which must have been why we were able to work together for so long.”

 
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ーーヘルムート・ラング時代を経て1994年に自身のブランドを立ち上げましたが、どんな経緯だったのでしょうか?

 
Kostas「彼と働き始めて7年後かな。プライベートでは父になったし、何かフレッシュなことを始めたくて、ヘルムートの元を離れてフードと静物のスタイリストとしてスタジオで働き始めたんだ。ただお金はいいけど退屈、同じクリエイションでも方向性が違うからね。ヘルムートからも”まだ若くて才能があるんだから、ファッションを続けるべき”と背中を押されてたよ。そんな中、知人の勧めでPhilipp-Morris Design Awardsに応募したら、見事受賞。その賞金で自身初のコレクション制作を始めたんだ。すべて自分でオーガナイズするのはとてもタフだった。アメリカ、フランス、イタリアのプレスから多くのサポートを受けたし、スタイリストのジェーン・ハウ(Jane How)からも。1stコレクションのインビテーションは彼女とフォトグラファーのマーク・ボスウィック(Mark Borthwick)が撮影したものなんだ。とてもエキサイティングだったけど、すべてが早くてこのままパリで死ぬんじゃないかと恐れたくらい。無事に生き残ったよ(笑)」

 

–After working for Helmut Lang, you established your own brand in 1994. How did this happen?

 
Kostas: “It was around seven years after I had started working with him. Apart from work I had become a father and wanted to start something fresh, so I left Helmut and took on a stylist position for food and still life at a studio. The pay was great, but it was boring. Although it falls under the same category of ‘creation’, the approach is very different. Even Helmut pushed me to continue fashion, saying “You’re still young and have talent, so you should continue in fashion.” Throughout all of this, with an acquaintance’s recommendation, I enrolled in, and ended up winning the Philipp-Morris Design Awards. And with that prize money, I started my own collection. It was tough organizing everything by myself. I was supported by much of the press in the U.S., France, and Italy, and even by stylist Jane How. The invitations for the first collection were shot by Jane and photographer Mark Borthwick. It was very exciting, but everything was so fast-paced that I was afraid I would die in Paris right then and there. Thankfully I made it through, haha.”

 
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ーー2018年春夏ではバウハウスに影響を受けたコレクションを発表されていますよね。

 
Kostas「ベルリンとバウハウスは強い繋がりがあるから、ベルリン育ちの僕にとって身近な存在だった。バウハウスが提示するインテンスなカラーやシェイプ、それに東ヨーロッパからきたコミュニズムはとても魅力的に映ったよ。建築家ミース・ファン・デル・ローエ(Mies van der Rohe)設計の新ナショナルギャラリーは、ヨーロッパでもっとも美しい建築の1つ。イスや家具で有名なマルセル・ブロイヤー(Marcel Breuer)、モホリ=ナジ・ラースロー(Moholy-Nagy László)も素晴らしいアーティスト。もちろん、オスカー・シュレンマー(Oskar Schlemmer)。今回のコレクションは彼の代表作『Triadisches Ballett』にインスパイアされてる。とてもシンプルなシェイプ、これがコレクションのアイデアになったんだ」

 

–For spring/summer ’18 you presented a collection that was inspired by the Bauhaus, correct?

 
Kostas: “Berlin and the Bauhaus have a strong connection, so as someone who grew up in Berlin it was something close to my heart. The intense colors and shapes of the Bauhaus, and the evidence of Communism from Western Europe were shot with charisma. The Neue Nationalgalerie, built by architect Mies van der Rohe is one of the most beautiful works of architecture in Europe. Marcel Breuer, known for his chairs and furniture, Moholy-Nagy and Oskar Schlemmer are also both wonderful artists. Of course, Schlemmers Ballett too. This collection was inspired by his masterpiece, Triadisches Ballett. The very simple shapes became an idea for the collection.”


 
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ーーバウハウスだけでなく、2014年春夏ではフランツ・エアハルド・ヴァルター(Franz Erhard Walther)に影響を受けたコレクションを発表するなど、アート色の強いクリエイションが魅力的です。ファッションとアートの関係性についてどう思いますか?

 
Kostas「アートとファッションにはまだ距離があるかな。2000年代前半から大半のファッションはコマーシャルのためにアートを利用してる。ショップのウインドウやイメージキャンペーンにね。例えばルイ・ヴィトンのバッグ。村上隆がデザインしたり、モネやゴッホのイメージをプリントしたりしてるけど、僕にとってこれはアーティストとのコラボレーションではなく単なるコマーシャル。僕自身一度もアーティストになりたいと思ったことがないんだ。2014年春夏コレクション発表後に、フランクフルトのモダン・アート美術館でアートと関連させてガーメントを展示したんだけど、でもやっぱりアートではないって感じるんだ。2014年春夏は好きなコレクションの1つ。フロアにガーメントを並べて発表したんだけど、上から見ると巨大な絵画のように見える。カラーとシェイプの断片が集まって、完全に2次元なんだ。そこにモデルが入ってきてガーメントを手に取っていく。四角などの平面を着用して動く、歩くプロセスを通して新しいシェイプが生み出されるんだ。まさに”Moving architecture”だよ」

 
ーー過去のインタビューで「誰も試したことのないやり方で物事にアプローチしたい」と語っていますが、次に挑戦したい分野はありますか?

 
Kostas「すでにいろいろなことに着手してるよ。まず、次のコレクション。もうガーメントは完成してるんだけど、発表する正しい方法とタイミングを検討中。よりパーソナルで、駆け出しの自分に戻ったようなコレクションだから、これまでと同じ見せ方をしたくないんだ。もしかしたらムービーを作るかもしれないね。ほかは6~7本のプロジェクトを進行中。1つはミュンヘンに11月オープンするホテルのプロジェクトで、人間の第六感になぞらえたもの。実は日本にもリサーチに行ってたんだよ。日本では美しいタオル、イタリアではオーガニックコスメ、ほかセラミックや家具など開発中で、ファッションだけでなくライフスタイルなどすべてを含んでる。あと長年のコラボレーター兼友人のカールステン・ニコライ(Carsten Nicolai)のツアーTシャツをデザインしたんだ。ちょうど彼が10月末に来日ツアーしてるし、これも日本とリンクしてるよね。日本と仕事をするのは好きだから嬉しいよ」

 

–Not only is the collection with the Bauhaus very charismatic, but so are the collections that revolve around art such as the spring/summer ’14 inspired by Franz Erhard Walther. What are your thoughts on the relationship between fashion and art?

 
Kostas: “I believe there is still some distance between art and fashion. From the mid 2000s, most fashion brands used art for commercial purposes. Like for window displays or image campaigns. For example, the Louis Vuitton bags. Takashi Murakami has designed for them, and the brand has printed images by Van Gogh and Monet, but to me this isn’t a collaboration with the artist, but simply commercial. I have never personally wanted to become an artist. After presenting the spring/summer ’14 collection, I did an exhibition with art at a modern art museum in Frankfurt, but I still feel like it isn’t art. The spring/summer ’14 collection is one of my favorites. I presented it by arranging the garments on the floor, making it look like a huge painting from above. The fragments of colors and shapes gather, and are completely 2D. Then the models come in and pick up the garments. New shapes are born through wearing, moving and walking in a plane-shaped garment such as a square. It’s exactly “moving architecture”.”

 
–In a previous interview, you mentioned that you “want to approach things in a way that no one has ever tried before”, but is there a field you want to challenge yourself to next?

 
Kostas: “I have already started several things. First up is the next collection. The garments have already been completed, but I’m looking for the right way, and right time to present them. It’s an even more personal collection that brings me back to the beginning of my career, so I don’t want to simply present it like I have done in the past. Maybe I will make a movie. Apart from that, I’m working on around 6-7 other projects. One of them is a project for a hotel opening in Munich in November, and it is modeled after the human’s sixth sense. I was actually also in Japan for research.
I’m developing a beautiful towel in Japan, organic cosmetics in Italy, and ceramics and furniture for others. It involves not only fashion but everything that revolves around lifestyle. I also designed the tour T-shirts for my long-time collaborator and friend, Carsten Nicolai. He’s done a Japan tour at the end of October, so this also links back to Japan. I love working with Japan, so I’m very happy.”

 
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ーー今年から4番目のInstagramアカウントを開設し、アーカイヴ作品を公開していますね。「Instagramは仕事を見せる上で最高のプラットフォーム」と語っているのを拝見しました。

 
Kostas「ウェブサイトは特定のアーカイヴ、Instagramは”いま”を見せるプラットフォームだね。ウェブサイトはちょうどリニューアル中で今年中に新しくオープン予定だよ。Instagramはただ見せるだけでなく、人々にアクセスしやすいし、アイテムを販売することもできる。それにショー会場にいなくてもショーを見ることができるよね。それがコマーシャル過ぎることにも気付いてるし、考える必要もあるけど、いまのところまだベストなプラットフォームだと思ってるよ」

 
ーー東ドイツで幼少期を過ごすなど、東西統一前のドイツを見てきた上で、現代のグローバル化より自国重視が進む風潮についてどう思いますか?

 
Kostas「伝えるのがとても難しいけど、東西ドイツ統一のときと同じ問題が戻ってるように感じる。仕事、お金、未来、たくさんの問題があって、まだ難しい状況なんだ。アメリカではトランプが”Make America Great Again”って言ってるけど、世界にくだらないことをしないでほしいよ。もちろんこれは世界に何らかの影響を与えていると思うし、ある意味新しくて興味深い関係とともに生きるチャレンジでもある。アメリカとEUは新しいチャプターを切り開くんじゃないかな。そこまでネガティヴじゃないと考えてるんだ。あとは日本とEUがもっと近い関係になれたらいいよね。日本との輸出入となると、発送、関税面でまだたくさんの問題が残ってる。日本が好きだし、もっと日本のプロダクツが流通してほしいけど、現状EUだととても高くつくからね。そしてブレクジット、もちろんEUに影響を与えたけど、EU自体大きいしたくさんの国が集まったもの。正直イギリスは外部を遮断してこれからどう生き残っていくのか分からない。このままだと会社、銀行、学生たちがどんどん離れて、ただの小さな島国になるよ」

 
ーー最後に、ファッション以外で長年情熱を注いでいるものはありますか?

 
Kostas「アート、インテリアデザイン、本、映画かな。特に映画は家に600本ほどあるよ。フランス、イタリア、アジア映画か好きかな。アラン・レネ(Alain Resnais)の『二十四時間の情事(1959年、原題:Hiroshima mon amour)』はとても美しい作品。第二次世界大戦下での情事について綴った白黒映画だよ。日本の作品だと増村保造の『刺青(1966)』。ベストムービーではないけど、ストーリーのセンスやアイデアが好きなんだ」

 

–This year you have set up a fourth Instagram account and displayed your active works. I saw that you talked about how “Instagram is an amazing platform for showing your work”.


Kostas: “Websites show specific archives, while Instagram is a platform that shows the “now”. My website is currently under renewal and it plans to newly open back up during this year. Not only is Instagram good for showing, but is easily accessible for people and can be a place to buy and sell items. In addition, even if you aren’t at the show venue, you can still watch the show through Instagram. I realize that this is too commercial, and there is a need to rethink it, but as of now I still think it’s the best platform.”


–You have spent your childhood in Western Germany and seen Germany before the reunification – What are your thoughts on the current phenomenon of nationalization over globalization?


Kostas: “It’s very difficult to explain, but I feel that the same problem as the German reunification is making its way back. There are many problems surrounding jobs, money, and the future, and it’s still a difficult situation. In America, Trump is saying “Make America Great Again”, but I don’t want him to spread stupid things to the rest of the world. I definitely think this has influenced the world in one way or another, and in a sense, it’s a challenge given to live with new and interesting relationships. I think America and the EU will open a new chapter. I don’t think it’s as negative as people say. It would also be great if Japan and the EU could build a closer relationship. There are still many problems left on imports and exports, shipments, and tariffs with Japan. I like Japan, and would like more Japanese products to be traded, but with the current EU system they become very expensive. And then there’s Brexit that has undoubtedly influenced the EU, but the EU itself is huge, and a result of many countries gathering. I honestly do not know how the UK will survive by shutting out external relations. At this rate, companies, banks, and students will stray further and further way, and it will become merely a small island country.”


–Lastly, besides fashion, is there something you have been passionate about for a long time?


Kostas: “Art, interior design, books, and films. Especially films – I have about 600 movies in my home. I like French, Italian and Asian films. Alain Resnais’ Hiroshima Mon Amour (1959) is a very beautiful film. It’s a black and white film that spells out the events during World War II. For Japanese films, I like Yasuzo Masumura’s Irezumi (1966). It’s not the best movie, but I like the taste of the storyline and idea.”

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Kostas Murkudis
https://www.kostasmurkudis.net
https://www.instagram.com/kostasmurkudisarchive/


text Yukiko Yamane

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