Rick OwensによるSS21コレクション「PHLEGETHON WOMEN’S」が10月1日ヴェネツィアにて行われた。
Rick Owensは語る。
「私は夏を、トーマス・マンの中編小説『ヴェニスで死す』の舞台となったヴェネツィアのリドで過ごします。主人公である作家は自身の作品に熱心に取り組んでいるものの、若さへの執着を加速させ、老化に争って流行りの染毛剤を顔に垂れ流しながらコレラのためにビーチで逝去します。
「検疫」という言葉は、腺ペストに対するこの地域の中世の頃のレスポンスに由来しています。
このウィメンズのランウェイショーは、THE LIDO CASINÒの前のPALAZZOで開催されます。1930年代の記念碑的なラショナリストであるパラッツォは、私がビーチに向かう途中で毎日歩いて崇めていた場所です。私たちのファクトリーから2時間離れたこの場所で、親密なイタリアのデザインクルーとともに、オーディエンスなしでデジタルショーを行うというのは、こじんまりとして快適で、信頼に足り、同時に華々しく壮観であるという様々な気持ちが湧き上がってきます。
前回の秋冬のランウェイ「SHOULDER-FREAK-OUT」はパワーについてではなく、反抗について語ったものでした。脅威に直面した際の抗いについてです。 BLACK GRAIN DE POUDRE TAILORINGは、巨大なショルダーから袖をはぎ取ったオーバーサイズドなもの。ストラップは、着る人がジャケットを剥ぎ取り、ビーチの忙しなさの中でウエスト周りを締めることを可能にします。SATIN RIB WAISTED BOMBERSは、中指を運命のように誇張します。
私はただ、脅威と恐怖の底からインスパイアされる燃えるような紅のテイストに傾倒しているかもしれません。バブルガムピンクとアラームレッドのサイハイブーツとレザーのマイクロショートカットオフはガーリッシュな雰囲気を加えるけれど、マイクロショーツはシンプルなジャージーでハンディポケット付きのウエストをマークするベルトにもトランスフォーム。
また、文明を感じさせるアーキテクチャラルなコットン・ポプリン・チュニックと、ウールとコットンのポプリンで形作れたケープとマントルを備えたローブ。トレーリングギャザーリボンのチュールジオラッフルの厳格なラインを備えたシルクシフォンの服は、恐ろしいような華やかさを加えます。
このコレクションで使用されている革のほとんどは、私たちが“ダブルバター”と呼んでいる0.8mmの厚さのナポリで製造されたジューシーな二重面の革を含め、最小限の裏地なしの構造で二重面になっているものです。
シフォンとクレープにナポリアイスクリームのストライププリントを施し、ニットにまで広げました。これらのニットは、バナナのように二重に上下に剥がれ、自由に覆ったり露出したりします。
FW12の“MOUNTAIN”で使用されているマスクから、網タイツ状のタンクドレスとパーカーの一群が開発されました。
ジャケットととショーツは、リサイクルされたプラスチックから私たちのためにカスタムメイドされたスパンコールで表面を覆われたストレッチデニムでできています。
このウィメンズの春夏コレクションは、いつものように、メンズと同じタイトルを共有しています。「フレゲトーン」は、ダンテの神曲で説明されているインフェルノの川の1つであり、地獄の中心部を離れることはありません。
長年の音楽コラボレーターであるJEFFJUDDが10年前にリミックスしたDONNASUMMERの“IFEELLOVE”のサウンドトラックを使用しました。この曲はいつも私のためにアンセムを再構築し、安定させてきましたが、ここでは、この瞬間にぴったり合って、Kホールに落ちるように暗くてデリシャスになります。著作権の制限により、YouTubeに投稿することができなかったため、代替バージョンを投稿する必要がありました。しかし、ドナはリドでのライブショーのために一生懸命でした」
https://www.rickowens.eu/
SS21 PHLEGETHON WOMEN’S
THURSDAY 01 OCTOBER 2020, 18H00
PALAZZO DEL CASINÒ, LUNGOMARE GUGLIELMO MARCONI, 1861, 30126 LIDO DI VENEZIA
I SPEND MY SUMMERS ON VENICE’S LIDO, THE SITE OF THOMAS MANN’S NOVELLA DEATH IN VENICE. THE MAIN CHARACTER, A WRITER ASCETICALLY DEVOTED TO HIS CRAFT, DEVELOPS AN OBSESSION WITH A YOUTH AND ENDS UP DYING ON THE BEACH FROM CHOLERA DURING AN EPIDEMIC WITH DESPERATELY AGE-DEFYING HAIR DYE RUNNING DOWN HIS FACE IN THE HOT SUN.
THE WORD ‘QUARANTINE’ ORIGINATED FROM THIS AREA’S MEDIEVAL RESPONSE TO THE BUBONIC PLAGUE.
THIS WOMEN’S RUNWAY SHOW IS PRESENTED IN THE PIAZZA IN FRONT OF THE LIDO CASINO — A MONUMENTAL 1930S RATIONALIST PALAZZO THAT I WALK BY AND WORSHIP EVERY DAY ON MY WAY TO THE BEACH. DOING A DIGITAL SHOW WITHOUT AN AUDIENCE HERE, WITH MY INTIMATE ITALIAN DESIGN ROOM CREW FROM OUR FACTORY 2 HOURS AWAY, FEELS COZY AND TRUTHFUL AND SPECTACULAR ALL AT ONCE
MY LAST FALL RUNWAY SHOULDER-FREAK-OUT WASN’T ABOUT POWER, IT WAS ABOUT DEFIANCE — DEFIANCE IN THE FACE OF THREAT. BLACK GRAIN DE POUDRE TAILORING IS OVERSIZED WITH SLEEVES RIPPED OFF OF HULKING SHOULDERS… STRAPS ALLOW THE WEARER TO STRIP JKTS OFF AND CINCH AROUND WAISTS AS A BEACH BUSTLE… AND SATIN RIB WAISTED BOMBERS HAVE SHOULDERS THAT ARE AN EXAGGERATED MIDDLE FINGER TO DOOM.
I JUST MIGHT BE LEANING INTO A TASTE FOR THE LURID THAT AN UNDERCURRENT OF THREAT AND DREAD CAN INSPIRE. BUBBLEGUM PINK AND ALARM RED THIGH HIGH BOOTS AND LEATHER MICRO- SHORT CUTOFFS ADD A GARISH NOTE, BUT THESE MICRO-SHORTS CAN BE TRANSFORMED INTO WAIST DEFINING BELTS WITH HANDY POCKETS THAT CAN BE WORN OVER SIMPLE JERSEY SHIFTS.
ALSO MORE CIVILIZED ARE ARCHITECTURAL COTTON POPLIN TUNICS AND ROBES WITH SCULPTED CAPES AND MANTLES IN BONDED WOOLS AND COTTON POPLIN. CONFECTIONS IN SILK CHIFFON WITH STRICT LINES OF TULLE GEO-RUFFLES SPRINKLED WITH TRAILING GAZAR RIBBONS ADD A GRIM GAIETY.
MOST OF THE LEATHERS USED IN THIS COLLECTION ARE DOUBLE-FACED WITH MINIMAL, UNLINED CONSTRUCTION, INCLUDING A 0.8MM THICK NEAPOLITAN-PRODUCED JUICY DOUBLE-FACED LEATHER WE CALL DOUBLE BUTTER.
WE DID A NEAPOLITAN GELATO DÉGRADÉ STRIPE PRINT ON CHIFFON AND CRÊPE, EXTENDING IT TO KNITS. THESE KNITS DOUBLE UP, PEEL UP AND DOWN LIKE A BANANA, COVERING OR EXPOSING AT WILL.
A GROUP OF FISHNET TANK DRESSES AND HOODIES HAVE BEEN DEVELOPED FROM THE MASKS USED IN FW12 ‘MOUNTAIN’.
JKTS AND SHORTS ARE PRESENTED IN STRETCH DENIM SURFACED WITH PAILLETTES CUSTOM MADE FOR US FROM RECYCLED PLASTIC.
THIS WOMEN’S SPRING COLLECTION, AS ALWAYS, SHARES THE SAME TITLE AS THE MEN’S — ‘PHLEGETHON’, ONE OF THE RIVERS IN THE INFERNO DESCRIBED IN DANTE’S DIVINE COMEDY, NOT QUITE THE CENTER OF HELL BUT ON THE WAY THERE.
I USED A SOUNDTRACK OF DONNA SUMMER’S ‘I FEEL LOVE’ REMIXED FOR ME 10 YEARS AGO BY JEFF JUDD, MY LONGTIME MUSIC COLLABORATOR. THIS SONG HAS ALWAYS BEEN A REASSURING AND STABILIZING ANTHEM FOR ME BUT HERE IT GETS AS DARK AND DELIRIOUS AS FALLING INTO A K-HOLE, FITTING THIS MOMENT PERFECTLY. COPYRIGHT RESTRICTIONS DID NOT ALLOW ME TO POST IT ON YOUTUBE SO I HAD TO POST A SUBSTITUTE VERSION. BUT DONNA WENT HARD FOR THE LIVE SHOW AT THE LIDO…