東京の日暮里・谷中エリアにあるプロジェクトスペース「脱衣所- (a) place to be naked」では、20名のグローバルアーティストを集結するグループ展「One’s Room・おねの部屋」を開催する。李静文、クレオ・ベストペンがキュレーションを務める。毎週特別イベントを開催する。
「One’s Room(おねの部屋)」は、自伝的小説のキャラクター「One」(おね)の部屋として展開される没入型のグループ展覧会。本展は、古い木造建築である「脱衣所- (a) place to be naked」の特徴を活かしながら展開される。おねは物理的には存在しないが、その部屋の中にはおねの存在が感じられるようになっている。部屋の中には絵画や写真、ビデオのほか、布、家具、本、食べ物、植物、日記など家にあるさまざまなものが展示。これらはすべて、絶えず変化し、多様で捉えどころのないおねのアイデンティティを具現化したものです。それぞれのアイテムには物語や感情が込められており、私たちをその親密な世界へと誘う。
おねの自己は、キュレーターやアーティストの個人的な経験から織り成されるタペストリー。部屋の中では、ジェンダーや家族関係、帰属意識、「女性の仕事」とされがちなケア、家事、マイナーアートといった領域に関する問いを探求する。そこで、物は単なる装飾的、機能的、または受動的な要素ではなく、想像力や自己とコミュニティのケア、精神的な出会い、そして政治的な反省の器となる。観客はここで自由に触れたり、味わったり、じっくりと考えたりすることができる。おねの部屋はまた、コミュニティとホスピタリティの場でもあり、毎週のスペシャルイベントを通じて、人々が集まり、実践、思考、食事を共有することが期待される。
アーティスト:
Emese PAP,
Garance FRUH,
Rozy SAPELKINE,
HaYoung,
Albane MONNIER,
郭青泉|Ching-Chuan KUO,
ヨハンナ・リドル|Johanna RIEDL,
ナカノマサト |Masato NAKANO,
須藤祐太郎|Yutaro SUDO,
Ix DARTAYRE,
ニコ・ウー|Niko WU,
Clovis DESCHAMPS-PRINCE,
Ava NABA,
Léa NANA,
根本祐杜|Yuto NEMOTO,
JACKSON kaki,
DCX Theophylle,
BOURGAIN Ju,
MILLET Margot,
キャリー・タン|Cally TAN.
デザイナー:ニコ・ウー|Niko WU, クレオ・ベストペン|Cleo Verstrepen
キュレーター:李静文|LIJINGWEN(Seibun), クレオ・ベストペン|Cleo Verstrepen
会期:2024/7/12(金) – 2024/7/28(日)
開廊日:金、土、日、火
時間:13:00-17:30
開催地:脱衣所- (a) place to be naked
※所在地は予約した者のみに通知。日暮里駅から徒歩約8分
主催:脱衣所 – (a) place to be naked
助成:公益財団法人東京都歴史文化財団 アーツカウンシル東京[スタートアップ助成]
・DDA Contemporary Arts
予約URL:https://datsuijo1.peatix.com/
イベント詳細
(※チケット予約制。詳細はpeatixにて追加)
7月12日(金) – オープニングパーティー
7月13日(土) – ナカノマサトのタトゥーワークショップ
7月21日(日) – ニコ・ウーのテキスタイルアップサイクリングワークショップ
7月28日(日) – クロージングパーティー
Dates: July 12, 2024 – July 28, 2024
Open Days: Friday, Saturday, Sunday, Tuesday
Open Time: 13:00-17:30
Venue: Datsuijo – (a) place to be naked
※Location details will be provided only to those who have made a reservation. Approximately 8 minutes on foot from Nippori Station.
Hosted by: Datsuijo – (a) place to be naked
Supported by DDA Contemporary Arts,
Supported by Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture)
Reservation URL:https://datsuijo1.peatix.com/
EVENTS Details
(※Admission is by reservation only. Additional details will be provided on Peatix.)
July 12th – Opening Party
July 13th – Tattoo Workshop with Masato NAKANO
July 21st – Textile Upcycling Workshop with Niko WU
July 28th – Closing Party
李静文(1994年中国生まれ)
作家、企画者、研究者として幅広い分野で活躍し、現代アートを多面的な視点から捉え表現している。現在、東京藝術大学の博士後期課程に在籍し、デジタルフィールドでの彫刻概念と彫刻的身体と空間の社会性についての研究を進めている。彼女は芸術団体「Upload AIR」の運営やウェブマガジン「The Colossus巨像」の編集、アートコレクティブ「脱衣所」のメンバーとしても活躍。彫刻作家としてのバックグラウンドとメディア理論研究者の視点を融合し、独自のキュレーションプラクティスでポストメディア時代に生まれるアートシーンの特性を広く伝える。2024年、李は新たに設立したアーティストインレジデンス「D-O-U Narimasu」を初め、東京アートシーンにグローバルな刺激を与えることを目指している。
クレオ・ベストペン(1996年フランス・パリ生まれ)
パリ政治学院とソルボンヌ大学(パリIV)で哲学と社会科学を学んだ後、ポール・ヴァレリー(モンペリエ第三)大学で文化研究を修了。クレオ・ベストペンは現在、東京藝術大学およびヴァンセンヌ=サン=ドニ大学(パリVIII)でMEXT奨学金を受けて博士課程に在籍している。ベストペンの論文は学際的であり、美術理論と美術史、都市研究、社会科学の交差点に位置し、日本の地方および都市再生プロセスに関わるコミュニティ主導の芸術団体に焦点を当てている。クレオ・ベストペンの研究アプローチは創造的で統合的であり、芸術的およびキュレーター的実践を通じて学術界外に広がっている。ベストペンは、空間転換、新しいエコロジー、クィア理論を取り入れ、人間と非人間の主体性を強化する小規模なマイクロ政治プロジェクトに焦点を当てている。
脱衣所 – (a) place to be naked
個人的なことは政治的なことだ。は、第二次世界大戦中のフェミニスト運動で叫ばれた言葉です。今日の社会にどのような問いを持たせるだろうか。
「脱衣所 – (a) place to be naked」は、創作活動に新しい視点を与え、その親密性を強調すると同時により政治的な意味合いを持たせ、それらを共有するプロジェクトスペースを始動。
私たちコレクティブの拠点となる「脱衣所」と呼ばれる本プロジェクトスペースは、プライベートとパブリックの間となる中間領域を模索する。この空間を使って行われる様々な企画を通して、今日の私たち、そして社会の関係性について考えていく。
The global group exhibition “One’s Room (おねの部屋)” will be held from July 12, 2024 to July 28, 2024 at the project space Datsuijo.
At the project space “Datsuijo – (a) place to be naked” located in Tokyo’s Nippori/Yanaka area, the group exhibition “One’s Room・おねの部屋” will be held. It features a collection of works by 20 international artists curated by Li Jingwen(Seibun) and Cleo Verstrepen. Additionally, special events will be hosted every week in One’s room.
One’s Room is an immersive collective exhibition that unfolds as the domestic space of an autofictionnal character named One. It embraces the old, wooden and organic architecture of Datsuijo. One isn’t physically present, yet they have forged profound connections with the material space of their room. Within it, drawings, paintings, photographs, videos, but also cloth, furniture, books, food, plants, a diary, and all sorts of things that can be found in a house, are a tangible manifestation of their ever-evolving, mixed and elusive identity. Each of these items holds stories, emotional connections, and imaginaries, inviting us to rummage into their intimacy.
One’s self is a tapestry woven from the curators’ and artists’ personal experiences. In their room, they explore questions relating to gender, kinship, sense of belonging and the overlooked realms of what is considered “feminine work” such as care, domestic chores, and minor arts. There, objects are no longer purely decorative, functional, or passive elements: they become vessels for imaginaries, self and communal care, spiritual encounters and political reflections, that the audience can freely touch, savor, and linger on. One’s room is also one of communality and hospitality, where people are invited to gather and share practices, thoughts and food during special events.
LIJINGWEN(Seibun)
Li Jingwen(Seibun)(b.1994, China) is an artist, planner, and researcher known for her multidimensional approach to contemporary art in digital society. She is pursuing a Ph.D. at Tokyo University of the Arts, focusing on the concept of sculpture in digital fields and the social aspects of sculptural bodies and spaces. She actively manages the art organization ‘Upload AIR’, edits the web magazine ‘The Colossus’, and is a member of the art collective ‘Datsuijo’. Li integrates her background as a sculptor with her research in media theory to uniquely curate and broadly communicate the characteristics of the art scene emerging in the post-media era. In 2024, Li aims to stimulate the Tokyo art scene with her newly established artist residency ‘D-O-U Narimasu’.
Cleo Verstrepen
After studying philosophy and social sciences at SciencesPo. Paris and La Sorbonne (Paris IV), Cleo Verstrepen (b.1996, Paris, France) graduated in cultural studies at the University Paul Valéry (Montpellier III). Cleo Verstrepen is currently a MEXT-funded PhD student at the Tokyo University of the arts and the University of Vincennes Saint-Denis (Paris VIII). Their interdisciplinary thesis, at the crossroad of art theory and art history, urban studies, and social sciences focuses on community-led art organisations involved in rural and urban revitalization processes in Japan.Cleo Verstrepen’s approach to research is creative and integrative, spreading outside the academic sphere through artistic and curatorial practices. Drawing upon theories of the spatial turn, new ecologies and queer studies, they focus on small scaled micro-political projects which enhance human and non-human agencies.
Datsuijo – (a) place to be naked
“The personal is political” was a rallying cry in the second-wave feminist movement.
Yet, what questions might this statement pose in today’s society?
Our project 脱衣所 – (a) place to be naked, wishes to bring a new perspective on art making—stressing its intimate nature while elevating its political significance.
The project space, named “Datsuijo,” serves as the base for our collective activities, seeking an intermediate sphere between the private and the public. By carrying out experimental projects within this space, we investigate the present-day dynamics between ourselves and society.