オトナになるという境界線は、公的には”20歳(もうすぐ18歳に引き下げ)”となっているけれど、もちろんその年齢になったからといって突然に精神が成熟するというわけではない。なんなら、20歳を超えてもまだオトナになりきれていな人はたくさんいるようだ。じゃあ一体”オトナ”ってなんなのか。確固とした定義は難しいけれど、自分だけの換えのきかない毎日をしっかりと歩むことの延長線上に、自分なりの答えが見つかるかもしれない。
進路が少しずつ重きを増してきて、身体も気持ちも毎日少しずつ変化する14歳の頃、いま楽しく仕事したり生活している先輩たちはどんなことを考えて、どんなことをしていたんだろう。そんなファイルを作りたいと始まった「14歳」特集に、NYのアーティストたちが参加。「New York New Work(NYNW/2019年3月にルミネゼロで開催されたNYのデザイナーたちによるアートエキシビション)」のため来日を果たしたBarraganが登場。幼い頃から物作りが好きで、今も自国のカルチャーに根ざした作品を生み出している彼の歴史を聞いた。
――今回のエキシビションのコンセプトは?
Barragán「メキシコ古来からのピラミッドの文化などを用い、メディテーションができる空間をつくりました。出身地のメキシコシティにあるテオティワカンもインスピレーションの一つです。いろんなプリントを使ってピラミッドの階段を作ったのですが、上までのぼった後に新鮮な空気を吸えるような、リラックスしたイメージです。アズテックからのインスピレーションをそうやって表しています」
――作品として出すものは自分のルーツを辿ったものが多いですよね。そこに他のものもミックスしたり?
Barragán「そうですね。いつもメキシコの街並みや色、ストリートアートをデザインに組み込むようにしています。4年前にアメリカに引っ越したので、そこの物もモチーフとしてミックスしていますよ」
–Can you tell us a little bit about your concept for this exhibition?
Barragán : We took on the concept of our heritage from Mexico. We tried to recreate the culture of Mexico and the pyramids, Teotihuacan, it’s part of Mexico City where I’m from. That was the main inspiration for building a relaxation/meditation room. We used different prints to recreate stairs going up where, after you got to the top, you could breathe the fresh air of the city. The main inspiration for our logo is the Aztec element.
–Are your projects often based on your heritage or roots? For example, are there instances when you combine your roots with other elements to create projects?
Barragán : We always use elements from Mexico City. We try to create graphic designs of the streets, incorporate street art from the city, and use colors and designs that are reminiscent of Mexico City. I’ve lived in the U.S. too when I moved 4 years ago, so I try to incorporate a mix.
――メキシコの話にも繋がるのですが、14歳の頃の思い出はどんなものがありますか?
Barragán「メキシコでは制服を着なくちゃいけなかったのですが、スニーカーだけは自由だったので落書きをしたりしてアートを通して自分を表現をしようとしていたなあ」
――その時はファッションデザイナーやインダストリアルデザイナーになろうとは思っていました?
Barragán「アートだけではなく、何か利便性のあるものを作っていたのが原点です。火山石を使ってシルバーウェアを作ったりもしましたね」
――インダストリアルデザイナーになろうと決めた時や、14歳の時から何か努力してきた事はありますか?
Barragán「昔から家具に興味がありましたが、今はファッションがとても好きになりました。ファッション業界で働き始めてからはホームデコをするようになり、メキシコのルーツを取り入れてブランドを強めてきました。今後ももっとやっていきたいと思っています。キッチンやリビングルームの見た目からブランドをセールスすることもできますからね。インダストリアルデザイン、ファッションデザイン共に好きです」
――外に出てみて染み付いたルーツに気づくことが多いと思いますが、メキシコにいた頃から自国のカルチャーを意識していたんですね。
Barragán「僕もメキシコを出てNYに引っ越した時はかなりのカルチャーショックでした。だからこそ自分の生まれ持った文化を大事にして、ファッションやアートを通して表現するようになったんじゃないかな。やっぱり外に出てみないとわからなかったと思います」
–This may relate to our talk about Mexico, but are there any prominent memories from when you were 14 years old?
Barragán : Yeah, I always liked tagging Also when I was in Mexico, I had to wear uniforms so I would wear my own sneakers, try to draw on them and express myself.
–What were your interests at the time? Did you think you would become a fashion designer?
Barragán : I got into fashion when I started industrial design. I started by creating things that have practical use to them, like creating silverware with volcanic rock.
–Was there something in particular that you worked hard at since you decided you wanted to be an industrial designer, or since you were 14?
Barragán :I always have like furniture, but now I really enjoy doing fashion. Now that I’m fully in fashion, I’m starting to do home decor. So when I take all these elements from Mexico, the brand gets stronger. I think a huge brand point can be in your house, and in your decor too – in your kitchen, in your living room, etc. I love to play with both industrial design and fashion design.
―It seems that you aware of your Mexican culture and resources from when you lived there. A lot of the time, people begin to realize their heritage after moving away to the states.
Barragán :When I moved out of Mexico, it was a huge culture shock. Even the first time I went out in Mexico was memorable. When I moved to New York, I valued my culture more. I had to really feel myself leaving the country and living outside.
――去年、そして今回の作品を見て、抽象的な概念を実用的なものやファッションに具現化する能力が優れているなとつくづく思います。その具体化していく制作過程はどんなものですか?
Barragán「整理整頓が大好きなんです。四角や物が三つずつになっているのを見ると安心します(笑)。ビジュアル的に左右対称になっているのも好きです」
――3が好きだということですが、デザインで3はよく重視されますよね。その3の概念はどこから来ているんですか?
Barragán「インダストリアルデザインを勉強していた時に最初に習ったのが1、3、5の概念でした。何か1つのヴィジュアルを見ると、その癖でいつも自然と三つ並んだ様を浮かべてしまうんです。ファッションでもそうするようになりました。同じルックを三つデザインしたりとかね」
――興味深い話ですね。先ほどホームデコの話をされていましたが、今後の作品の予定や近々発表できるものはありますか?
Barragán「実は既にソファーを2個前のショーでやっていて、今はフェイスタオルを作ったものもあります。そのうちもっとお披露目できるようになるといいなあと思います」
–After seeing your work last year and of course this year, I think you are very talented at taking something vague and transforming it into something useful like furniture or fashion. What is the process like when you are taking something abstract and turning it into something more specific?
Barragán : I always love to stay organized, make perfect squares and make three models. Visually, I like when everything is symmetrical. I feel very chill when things are in threes or they’re in symmetry haha.
–Where does that concept of threes come from?
Barragán : That was something I always learned when studying industrial design. The houses were always made with 1, 3, or 5. Visually when you look at one thing, eventually you start perceiving it in threes. I studied industrial design, so I always apply that to fashion. So it’s always the same look 3 times.
–You mentioned future plans for home decor earlier, but do you have any upcoming plans for that?
Barragán : Yeah, we actually did a couch 2 shows ago and now we have come out with a face towel.
Barragán (バラガン)
メキシコ出身。Victor Barragán は メキシコシティとニューヨークの 2 都市に拠点を置く。2015 年にブランドを立ち上げ、石や果物などの有 機物を素材に扱いながら、彼のコレクションはファッションとアート の中間を表現し、性別の既存概念を取り壊し続ける。最近ではインテリデザインも始め、独特の世界観を360度発表している。
IG: @barragannnn
www.barragannnn.com