アーティスト、クリスティーナ・ナゲル(Kristina Nagel)は20年以上に渡り、フォトディレクター、プロデューサー、キャスティング・ディレクターなどカメラの裏にある大半の仕事を担当してきた。これこそ彼女のとてもユニークな視点とアート作品で用いられる方法の複雑さと複数の層を物語っている。この経験を生かし、2016年に非営利のインディペンデント・アートスペース”Aesthetik01”をオープン。アーティストやフォトグラファーの傍ら、ヴィジュアル・コンサルタントやクリエイティヴ・ディレクターもこなすのだ。
Kristina Nagel has been working in most jobs behind the camera as a photo director, producer and casting director for more than 2 decades. This explains the complexity and multiple layers of the way she’s using visuals in her artististic work with her very unique point of view and lead her after all to Aesthetik01, an independent non-commercial art space, which she openend in 2016. Besides being an artist and photographer she is also working as visual consultant and creative director.
クリスティーナ・ナゲルの作品は、近年のテクノロジーの歴史が抱える有効で不快な重さを背負っている。よく知られたシミュレーションのかたちで存在するイメージを、超現実的な言葉のあやとインターネットの美学の分布で遊んでいるが、その妥当性には疑問が残っているのだ。一見そのイメージはファッショナブルかつ、新しい技術的ロマン主義の反復にあるフェティシズムでもある。作品に関連する身体、テーマ、モデルなどは、テクノロジーが変化する時代に成長した彼女の強い興味から生まれた単なる代役だ。それらは理論的に存在して、現実には存在しない。意図的にいびつであるが非常におもしろい現在の未来時制を用いて、スクリーンに基づく表現の基準に対する彼女の理解を変える。彼女はわたしたちが相対的な現実として同化したものを腐敗させるという傾向を示すテクノロジーに閉じ込められた近未来と過去を融合する世界を作り出す。
Kristina Nagel’s work bears an uncomfortable weight burdened and enabled by recent technological history. It exists in a form of familiar simulation and plays with tropes of hyper-reality and the distribution of Internet aesthetics, but remains skeptical of their validity. The images are fashionable, even fetishistic in their repetition of a new technological romanticism. The bodies involved, the subjects, and the models etc. are simply stand-ins for Nagel’s fascination growing up through the age of technological change. They exist in theory and not in reality and transform her understanding of screen-based canons of representation with a purposefully awkward, but extremely interesting present future-tense. In her work, Nagel creates a world, which fuses the past with the near future locked into technologies, which exhibit the tendency to corrupt what we have assimilated as a relative reality.
彼女のシリーズ作品『AURA』は、90年代のロマン主義とノスタルジーの歯車に巻き込まれシミュレートされた世界の強制された現実にある日常生活に対する寛大な研究だ。意図的に妨げられた混乱と非現実の中に存在するオーラは、テクノロジーとノスタルジーの結びつきに問いかける。復興後のドイツで生まれた彼女のオーラは、不安に悩まされた現代のわたしたちが直面する毎日の疎外感に関する調査なのだ。イメージはグリッチ、あるいは異常な状態によって、未完成で衰えた状態を示す。イメージの外見を理解することはできるが、そのハイパーリアルなカラーパレットの下にはセックスやシンボルを使用している。そうすることで、作品の視覚的誘惑が儀式の不確実性に対する可能性のマニフェストになるのだ。
Her work called “Aura is a permissive study of everyday life in the forced reality of a simulated world caught in the cog of 90’s romanticism and nostalgia. Existing in purposefully disturbed state of confusion and ir-reality, Aura questions our association with technology and nostalgia. Born from a post-reconstruction Germany, Nagel’s Aura is an investigation of the everyday alienation we face in the anxiety-ridden present. The images present a condition, which feels unfinished and diminished by a state of glitch or aberration. One can understand the shell of the image, but beneath its hyper-real color palette and use of sex and symbol lies an uncomfortable state in which the visual seductiveness of the work becomes a manifest possibility for ritual uncertainty.
Kristina Nagel
http://kristinanagel.com
https://www.instagram.com/kristinaxnagel/
asthetik01
http://aesthetik01.com
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photography Kristina Nagel
text Yukiko Yamane